Tulipanfest og Ribe Badminton Club

Information om Tulipanfest i Ribe

Ribe Badmintonklub er, i samarbejde med Ribe Boldklub og Ribe Håndboldklub, arrangør for den årlige tulipanfest, som holdes i maj måned.

Formålet med Tulipanfesten i dag er at skabe indtægtsgrundlag til de 3 klubbers ungdomsafdelinger, ligesom det også er med til at profilere Ribe udadtil som turist- & aktivitetsby.

Tulipanfesten stammer tilbage fra den tid, hvor Ribe havde sine egne tulipanmarker. Når der avles tulipaner skal disse, inden de afblomstrer, have hovederne kappet af, for at løgene kan udvikle sig.

Det var disse afplukkede hoveder, der var startskuddet til at afholde en byfest. En fest, hvor byens forretningsdrivende udsmykkede deres facader og udstillingsvinduer med forskellige figurer af tulipanhoveder i alle mulige farver, ligesom der også blev pyntet forskellige køretøjer til et optog gennem byens gader.

Tulipanfesten i dag afholdes som regel over 4 dage i forbindelse med enten St. Bededag, Kr. Himmelfartsdag eller Pinsen.

I disse dage er der livlig aktivitet i byen. Festen afsluttes med optog af festligt udsmykkede enheder, gardermusik og meget andet. Et optog som langsomt snor sig som en lang slange gennem byens gader.

Dette sidste indslag, som er festens højdepunkt, trækker hvert år mange tusinde mennesker til byen. Der udarbejdes hvert år planer for afvikling af de forskellige arrangementer, og disse annonceres i den lokale Ribe Ugeavis samt JydskeVestkysten.

BILLEDER FRA TULIPANFEST: